W tym artykule opiszę czym może zajmować się osoba na stanowisku specjalisty ds. sklepu internetowego. Może zainspiruję Ciebie – jako właściciela firmy która zamierza wejść w handel w sieci. Uświadomisz sobie jakich osób potrzebujesz by właściwie działać w tym zakresie.
Z kolei jeśli myślisz o tym stanowisku jako pracownik – zobaczysz jakie będą pokładane w Tobie nadzieje i oczekiwania.
Praca jako opiekun sklepu internetowego to ciekawe i nowoczesne zajęcie. Stanowisko na którym niekoniecznie osoba po zawodówce i specjalności sprzedawca da sobie radę. Obecnie taka działalność prowadzona z sukcesem wymaga wykwalifikowanego albo utalentowanego specjalisty od marketingu w sieci. Osoby która ma umiejętności aktywnego wykorzystania nowych technologi i internetu do sprzedaży.
Główną rolą osoby prowadzącej sklep internetowy jest przeprowadzenie właściwego procesu obsługi e-klienta.
Ale przed tym, by w ogóle pozyskiwać klientów, wymagana jest właściwa prezentacja poszczególnych produktów oraz reklama całego sklepu.
Sprecyzujmy zadania jakie można powierzyć osobie odpowiedzialnej za prowadzenie sklepu internetowego:
- Tworzenie materiałów cyfrowych (wykonywanie zdjęć, nagrywanie oraz edycja filmów) produktów które oferuje sklep internetowy.
- Przygotowanie, analiza i przedstawianie rezultatów wykonywanych działań marketingowo-handlowych.
- Przygotowanie tekstów, opisów, zdjęć i reklam także na inne strony, dzięki którym zdobywa się klientów.
- Planowanie, prowadzenie, monitorowanie płatnych kampanii marketingowych SEM (Search Engine Marketing, czyli marketing w wyszukiwarkach).
- Współpraca z agencjami interaktywnymi które wspierają działalność prowadzonego e-sklepu.
- Koordynowanie prac zleconych na zewnątrz, współpraca z podwykonawcami (np. agencjami interaktywnymi, wsparciem technicznym utrzymującym hosting sklepu).
- Działania promocyjne poza sklepem: prowadzenie fanpage’u w serwisach społecznościowych, redagowanie newsletterów, emaili do klientów, zamieszczanie filmów produktowych na YouTube.
Jakie umiejętności techniczne powinieneś mieć, by być samodzielnym w wykonywaniu powierzonych zadań ?
Odpowiedź może być niejednoznaczna, bo zależy to od technologi jakie wykorzystuje firma. Z jakiego skryptu sklepu internetowego korzysta firma. Może to być na przykład popularne: Magento, Prestashop, OpenCart, Quick.Cart, LiteCommerce. Lub z tzw. kreatora, które są zależne od dostawcy, jak Click Shop czy Shoper.
Przydatne umiejętności przy codziennej pracy w e-sklepie:
- Robienie zdjęć produktowych (wbrew pozorą to niełatwe, zwłaszcza jeśli zdjecia mają sprzedawać).
- Tworzenie filmów produktowych.
- Obróbka, edycja zdjęć.
- Montaż filmów wideo (filmików reklamowych, produktowych).
- Lekkie pióro, czyli umiejętność pisania dobrych tekstów.
Nie zaszkodzą też podstawowe umiejętności programowania HTML, CSS, PHP.
Pozwoli to na wykonywanie drobnych zmian w swoim sklepie bez konieczności angażowania osób albo firm zewnętrznych. Przyda się też, jeśli będziesz chciał zamieścić w wypasionej formie prezentację sprzedawanego produktu.
Oferując trochę większe wynagrodzenie można znaleźć pracownika który wnosi do Twojego e-biznesu coś więcej niż tylko powtarzalne czynności. Na przykład:
- Sam potrafi zbudować proces sprzedaży w przestrzeni cyfrowej.
- Przygotowywanie kreatywnych koncepcji działań promocyjnych.
- Kreatywnego myślenia i praktycznego działania.
- Inicjatywy, organizacji kapani, działań eventowych.
- Ma ukończone studia o kierunku reklama, nowe technologie.
Rynek e-commerce z roku na rok, nieustanie (dalej) rośnie. E-sklepów i klientów jest coraz więcej. Nie ulega wątpliwości, że to przyszłościowe zajęcie i warto sę zainteresować tą branżą.